ד"ר ירושלמי דורית

Select your language

faculty transparent
המחלקה לתיאטרון ופרפורמנס - ביה"ס לאמנויות,תרבות ופרשנות
הפקולטה למדעי הרוח

אוניברסיטת חיפה

פרטי מרצה

ד"ר ירושלמי דורית
תפקיד:
מרצה בכיר, יו"ר ועדת תואר שני
כתובת:
שעות קבלה:
יום שלישי, 12:00 – 13:00, המשכן לאמנויות (בתיאום מראש)
קומה :3 חדר : 302 - המשכן לאמנויות ע"ש ד"ר ראובן הכט
__________________________________________________________________________________________________________________________________
דורית ירושלמי, בעלת תואר שלישי (בהצטיינות) מהחוג לאמנות התיאטרון בפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב. זכתה במלגת פוסט-דוקטורט מטעם "קרן דן דויד" היוקרתית אשר העניקה את הפרס באותה שנה (2005) לבמאי האנגלי הנודע פיטר ברוק. שימשה כראש החוג לתיאטרון (2009 – 2011; 2015 – 2020) מייסדת תכנית התואר השני בתיאטרון.
דואל:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
טלפון:
04-8249275
נייד:
פנימי:53275

תחומי מחקר

תחומי מחקר:

 דורית ירושלמי

דורית ירושלמי, בעלת תואר שלישי (בהצטיינות) מהחוג לאמנות התיאטרון בפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב. זכתה במלגת פוסט-דוקטורט מטעם "קרן דן דויד" היוקרתית אשר העניקה את הפרס באותה שנה (2005) לבמאי האנגלי הנודע פיטר ברוק. שימשה כראש החוג לתיאטרון (2009 – 2011; 2015 – 2020) מייסדת תכנית התואר השני בתיאטרון.

תחומי מחקר

מחקריה של ד"ר ירושלמי מתמקדים בתיאטרון מקומי, היא עסקה בחקר הבימוי בתיאטרון העברי-ישראלי והדגישה את תרומתם של הבמאים להתפתחות תרבות התיאטרון המקומית מאז תקופת המנדט. חקרה מופעים פופולריים בתקופת המנדט, בין היתר, הפנתה זרקור ל"להקת העץ" תיאטרון המריונטות של ד"ר פאול לוי ולקברט "לי-לה-לו" של המפיק משה ואלין. היא מפתחת מחקר על קשרים בין עיר ותיאטרון כשמקרה המבחן הוא זירת התיאטרון הכפולה בחיפה, כמו גם, חוקרת את מופעי ההתחלה והסיום של "תיאטרון פועלי ארץ ישראל" (1925 – 1968).

ספרים

דרך הבימוי: על במאים בתיאטרון הישראלי

מן הביקורות:

"הפרקים הללו, על הראשית, זו הרוסית־המהגרת וזו ה"תל אביבית", של הולדת הקאמרי ב-1944, בנויים לתפארה ומרתקים [...] ודווקא משום שזהו ספר טוב וחשוב, חבל שלא הוקדש בו מקום לעבודתה של עדנה שביט." (יצחק לאור, "הארץ", 2013)

"שמו של הספר משקף את שני יעדיה העיקריים של ירושלמי: ראשית, לבחון את הדרך שעשו הבמאים הבולטים בתיאטרון הישראלי, לפענח את הצטברותם של דפוסי הפעילות ואת השינויים שחלו בגישות הבימוי; ושנית, לעשות שימוש בפרספקטיבה הזאת, כלומר לבחון “דרך הבימוי” את התפתחות התיאטרון הישראלי. התוצאה היא ספר פורץ דרך, עתיר הפתעות ומרתק מאוד" (איתן בר יוסף, "הארץ", 2013)

עורכת שותפה

אל נא תגרשוני: עיונים חדשים בהדיבוק

הבימה: עיונים חדשים בתיאטרון לאומי

הוראה

בחוג לתיאטרון היא מלמדת קורסי ליבה, כגון, "מפתחות לחקר המופע" ו"אמנות, קהילה ואקטיביזם", "תיאטרון פמיניזם ומגדר", כמו גם, את הסמינרים "תיאטרון פוסט דרמטי", "מרחב, מקום, מופע" ו"תיאטרון בעיר והעיר על במת התיאטרון".

דרמטורגיה

בתקופת כהונתה כראש חוג קידמה וליוותה שיעורי הפקה שאפשרו להתנסות בתיאטרון פוסט דרמטי, בין היתר, בעבודות של הבמאי בשאר מורקוס, ביניהן, "כניסה", "הכי קרוב לסוף" ו"באותו מרחק מן המרכז". כמו כן, קידמה שיעורי הפקה שבדקו שפות של תיאטרון בין תרבותי, ביניהן, "סיפורי בדים" ו"אי הדייגים המאושרים" בבימוי האמנית הבין תחומית אתי בן זקן. ד"ר ירושלמי ליוותה את האירוע – "מחקר מגולם בגוף" בו הוצגו לראשונה שלוש עבודות של סטודנטיות לתואר שני כחלק מהתחום של מופע-מבוסס-מחקר (2019).

תיאטרון ומחויבות חברתית

ד"ר ירושלמי ריכזה את הפעילות של החוג לתיאטרון בתכנית הדגל של אוניברסיטת חיפה בראשותו של פרופ' רוני סטרייר. במסגרת זו סטודנטים הופיעו במועדוניות טיפוליות בחיפה וסביבותיה והתנסו ב"תיאטרון בחינוך".

מאמרים עכשווים

Dorit Yerushalmu, Cranes: Gloss, Imaged Theatre, An open access journal, Emergency, April 2020

דורית ירושלמי, הסטודיה הדרמטית אהל: נופים, מרחבים ומופעים של קומונת תיאטרון חלוצית, עתמול, ספטמבר 2020

 

לרשימת פרסומים מורחבת